søndag den 24. maj 2015

Sidste weekend!

Så. Tiden rinder langsomt ud. Min tid i Island er ved at være ovre og dermed også min tid som Islands-blogger.
Det er pinse nu, så jeg har kun en 4 dages arbejdsuge, den sidste uge jeg er her. Altså kommer tiden til at gå ekstra stærkt, fordi fredagen kun er halv og det er den dag jeg rejser.

Det er lidt vemodigt. Jeg holder virkelig af Island, naturen, vandet, mere eller mindre alt. Selvom jeg træner næsten hver dag, er det ingenlunde uoverskueligt. Jeg elsker mine løbeture og svømmeturene og ikke at forglemme turene i hot-tubs.
Nok er Danmark mit fødeland, men jeg tror mit hjemland er Island, med alle mine venskaber og familie i Danmark, flytter jeg nok aldrig hertil, men har en fornemmelse af jeg ikke finder et mere afslappende sted at bo.
Økonomisk er det svært at blive her, jeg kan ikke leve for 5000,- med husleje i Danmark og regninger, desværre. Og jeg har en fornemmelse af, hvis jeg boede her ville jeg mærke alle problemerne med regeringen mere end jeg har gjort, de to måneder jeg har været her.

Islands natur er helende. Men jeg har en fornemmelse af at livet i Island måske ikke er det samme. Men i en verden i opløsning, er der nok ikke noget perfekt sted at bo.

Jeg har mentalt indstillet mig på min rejse. Selvom jeg igår tog mig selv i højt at sige: "Jeg vil blive i Island. Jeg vil ikke hjem!"
Men jeg er ved at have oplevet alt jeg kan for denne periode, der er stadig noget jeg ikke har gjort: jeg har endnu ikke reddet på islænder, været i operaen, spist is eller fisket. Men så er der en grund til at tage herop igen.
Jeg har besteget et bjerg, eller faktisk to (Esja og Helgafell). Vandret over 30 km. Svømmet i termiske bade. Løbet. Købt den klassiske islandske sweater. Set gejser og vandfald. Været i byen. Spist pølser.
Og ja, det hele er beskrevet i bloggen.
Det har været et eventyr og måske er det derfor jeg ikke vil hjem. Jeg vil stadig leve i mit problemfri eventyr, have 2 ugentlige fridage og bare have det rart.

Nu skal jeg hjem til en hverdag, stress-fyldt, 6-dages arbejdsuge og akut mangel på tid til eventyr.
Jeg skal holde min træning ved lige, det er absolut positivt at jeg kan tage formen med fra Island, og nej det er ikke en kageform ;)
Men det bliver nu meget godt at komme hjem, se alle man kender, forstå alle der taler til én, og bare have sit eget liv igen.
Jeg glæder mig til den danske sommer, jeg glæder mig til bakke-ture med venner og veninder, glæder mig til at blive lækkert solbrun og slentre gennem Nyhavn i høje hæle og lækkert tøj, kanalrundfarter,   fredagsrock og hvad der ellers hører sig til den danske sommer. Mest af alt glæder jeg mig til at gå Hærvejen en lille uges tid, og ellers skal der nok bare arbejdes og tjenes penge.

Hverdagen nærmer sig. Danmark nærmer sig. Sommeren nærmer sig. Mit gamle liv nærmer sig.
Jeg ville ønske vejret blev lidt bedre end det har været de sidste 14 dage, det kunne være så dejligt at få en god afsluttende uge, og ikke bare arbejde i silende regn, men man tager det som det kommer. Som man plejer her i Island.
Jeg kommer klart til at savne spontaniteten og umiddelbarheden heroppe, hvis man har lyst til at skydive, så gør man det. Man taler ikke opgave til døde inden man går i gang, man gør det bare.

Jeg kommer nok til at efterlade en del af mit hjerte heroppe, og derfor er jeg nødt til at tage tilbage og sørge for at det stadig har det godt.
Resten af denne weekend går nok ikke med så meget andet end løbetur, svømmeture, gåture, se film, slappe af, finde husblas til cheese-cake og fortsætte min indstilling til hjemrejsen - jeg er mere spændt over skulle tilbage til Danmark, end jeg var over at skulle sky-dive...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar